آشنایی با کتاب «قرآن را درست بخوانیم» (سبکی متن محور و آسان در آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم، رسم الخط عثمان طه)
با
اینکه تلاش بسیاری در جهت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم شده است، اما بازهم
شاهد عدم توانایی عدهای قابل توجه از مردم، در زمینه صحیحخوانی متن کتاب
وحی هستیم.کتاب (قرآن را درست بخوانیم) در راستای اعتلاء فرهنگ صحیحخوانی
قرآن کریم، نوشته شده و اکنون به لطف الهی، به چاپ سوم رسیده است. با این
کتاب، شما هم میتوانید یک مربی قرآن باشید.
برخی از ویژگیهای کتاب
1- آموزش متنمحور؛ محور در ارائه تمرینهای این کتاب، رجوع مستقیم به متن قرآن کریم است.
2- توجّه به رسمالخطهای ایرانی پس از اتمام آموزش از روی رسمالخط عثمانطه.
3-
بیان ساده قاعدهها؛ در بیان قاعدهها، از سادهترین عبارات استفاده شده
است و به جای شرح و تفصیل آنها، بیشتر تمرینهای عملی و کاربردی از روی
قرآن کریم مورد نظر بوده است.
4- آوردن نمونههای فارسی؛ در بسیاری
از موارد، برای آموزش قاعده یا حرکتی، نمونههای فارسی آن آورده شده است.
این کار در واقع گره زدن بحث با داراییهای علمی قرآنآموز است که میتواند
تأثیر چشمگیری در درک مطالب داشته باشد.
5- عمومیّت این روش؛ این روش در عین سهولت، کاربردی بوده و برای همة افراد قابل ارائه است.
6- بیان مهمترین کلیدهای لحن عربی و پرداختن به امر آداب تلاوت.
7- مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفتن این کتاب در چند نهاد قرآنی.
دورنمایی از کتاب «قرآن را درست بخوانیم»
این کتاب بعد از ذکر مباحث مقدماتی، در دو بخش، 24 درس، و در 128 صفحه رنگی با قطع وزیری، به چاپ سوم رسیده است.
بخش اول دارای 18 درس است که شامل موضوعات مهم روخوانی و روانخوانی است. بخش دوم دارای 6 درس می باشد که شامل مباحث تکمیلی روخوانی و روان خوانی قرآن کریم است.
مباحث مقدّماتی :
سخنی با مربّیان محترم قرآنی - آشنایی با شیوهی آموزشی متنمحور.
بخش اول :
1: آشنایی با حروف الفبای زبان عربی - حروفِ پایه و کرسی الف و همزه (حروف ناخوانا 1 و 2)
2: فتحه
3: کسره
4: ضمّه
5: سُکون
6: الف کشیده - الف کشیده با علامت مدّ
7: یاء کشیده - یاء کشیده با علامت مدّ
8: واو کشیده - واو کشیده با علامت مدّ - حروف با علامت دایرهی توخالی و بیضی شکل (حروف ناخوانا 3 و 4)
9: تشدید
10: تنوین - الف و یاء بعد از تنوین فتحه (حروف ناخوانا 5 و 6)
11: حروف ناخوانا (1) - مروری بر حروف ناخوانای تدریس شده (حروف ناخوانا 1 تا 6) - همزهی وصل میان دو کلمه (حروف ناخوانا 7) - لامِ بدون علامت، بعد از همزهی وصل (حروف ناخوانا 8)
12: حروف ناخوانا (2) حروف کشیده در کنار همزهی وصل (حروف ناخوانا 9)
13: روش خواندن تنوینی که بعد از آن همزهی وصل است
14: روش خواندن همزهی وصل در ابتدای کلمه
15: حروف مُقَطَّعه
16: روش خواندن نون و تنوینی که به شکل (...) است (قاعدهی اقلاب)
17: روش خواندن حرف بدون علامت و تنوینی که بعد از آن تشدید آمده است (قاعدهی ادغام)
18: وقف و علائم آن - وقف به حرکت و وصل به سکون- علائم وقف.
بخش دوم :
19: آشنایی بیشتر با قاعدهی اشباع
20: آشنایی با چند علامت
21: آشنایی با رسم الخطهای ایرانی
22: تلفّظ کسره، ضمّه و الف کشیده با لهجهی عربی
23: تلفّظ ده حرف ویژه با لهجهی عربی - چند تذکّر در باب صحیحخوانی قرائت نماز
24: آداب تلاوت قرآن کریم - اُنس با قرآن.
اُرْزُقْنی تِلاوَتَهُ عَلی طاعَتِکَ آناءَ اللّیلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ
(خداوندا خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبرداری روزی ام فرما)
پخش و سفارش کتاب
پخش به تمام نقاط کشور: 09127596129 - (09307274158)
دیگر مراکز پخش:
کرمان: 03432230073 کرمان: 03432524229
سیرجان: 03442236466 بندرعباس: 07633352333
ارتباط با نویسنده: 09139389478 ketabtalabe@chmail.ir
جلد کتاب